joi, 12 februarie 2009

Sistemul de franare

Autovehiculele trebuie sa fie dotate cu doua sisteme de franare independente unul de celalalt, frana de serviciu (de picior) care actioneaza pe fiecare roata si frana de ajutor (de mana) care actioneaza fie pe rotile puntii din spate, fie pe cele din fata.
Frana de servici trebuie sa actioneze in mod echilibrat pe toate rotile autovehiculului pentru a nu periclita siguranta manevrarii acestuia.



In cazul in care dezechilibrul la franare apare pe una din rotile din fata, autovehiculul are tendinta de a vira spre directia in care frana prinde mai puternic. Astfel, daca frana pe roata din stanga fata prinde mai tare, autovehiculul pivoteaza spre stanaga catre banda din sens opus. De asemenea daca pe una din roti franarea este mai puternica, autovehiculul are tendinta de a intra in derapaj.
De regula frana de servici este hidraulica, fiind actionata cu lichid de frana, iar frana de ajutor este mecanica fiind actionata cu ajutorul unor cabluri otelite.
Sistemele de franare ale autovehiculelor pot folosi frane pe discuri pe toate rotile, sau pot sa fie mixte, cu frane pe disc in fata si cu tamburi in spate.

Frana pe disc



Principiul de functionare al sistemului de franare hidraulic.

Frana cu disc
La apasarea pedalei de frana, aceasta impinge pistonasul pompei de frana in cilindrul acesteia. Astfel se creeaza presiune asupra lichidului de frana care este impins prin conducte spre etriere. Lichidul sub presiune ajuns in etriere v-a impinge pistonasele si implicit placutele de frana spre discul de frana. Pentru a eficientiza franarea discului, placutele de frana contin un strat gros cu material special de frictiune (ferodo).
In clipul care urmeaza se poate observa ca lichidul de frana din conducte (portocaliu) impinge pistonasele (albastru) si implicit placutele de frana (rosu) spre discul de frana.
Astfel prin strangerea discului intre cele doua placute se produce franarea acestuia.



Frana cu tambur.
In esenta este acelasi principiu ca la cel cu disc, diferenta aparand doar la componentele pieselor care asigura franarea. In locul discului este vorba de un tambur metalic, care este franat de doi saboti (acoperiti cu material de frictiune) ce sunt impinsi spre cercul tamburului.



Acesti saboti pot fi impinsi spre tambur fie de o tija cu un capat excentric, care prin rotire impinge sabotii de franare spre exterior (cercul tamburului), fie de un cilindru de frana cu pistonase la ambele capete care imping acesti saboti spre exterior.



Atentie
Dupa cele descrise mai sus a-ti constatat ca un rol important in instalatia de franare hidraulica il are lichidul de frana. Trebuie stiut ca o caracteristica importanta a lichidului de frana o constituie temperatura de fierbere a acestuita sau punctul de fierbere. Cu cat punctul de fierbere este mai ridicat cu atata lichidul de frana este mai bun.
Punctul de fierbere la lichidul de frana DOT3 incepe la 205 grade celsius, iar la DOT4 la 260 grade celsius.
Este interzisă amestecarea lichidului de frână DOT 3/DOT 4 cu alte lichide de frână pe baza de uleiuri minerale şi cu lubrifianţi pentru motoare cu ardere internă.
V-am atentionat asupra punctului de fierbere din cauza unui pericol foarte mare care ii pandeste pe soferii cu mai putina experienta ce conduc in zone montane sau colinare. La coborarea unor pante foarte lungi, daca persoana care conduce tine apasata continu pedala de frana (chiar daca pedala nu este apasata tare), din cauza frecarii dintre placutele de frana si disc se degaja caldura. Cu cat timpul de contact intre placutele de frana si disc este mai mare cu atata este mai mare si caldura degajata. Se poate ajunge pana la temperaturi de 400-800 grade celsius. In astfel de cazuri lichidul de frana incepe sa fiarba. Din cauza fierberii lichidului in etriere si pe conducte se produc gaze. In momentul in care se produc gaze si lichidul i-si pierde consisteneta autovehiculul ramane fara frane. Acelasi lucru se poate intampla si daca plecam cu autoturismul fara sa decuplam complet frana de ajutor (frana de mana).
In clipul de mai jos se poate observa efectul unei franari indelungate asupra discului de frana